هدف: بهبود مستمر یک اصل اولیه در مدیریت کیفیت جامع است که به تمام جنبههای سازمان، محصولات، فرایندها و حتی مدیریت شرکت توجه دارد. روند کیفیتی شرکت در برهه زمانی میتواند دستخوش تغییرات شود، در این زمینه، خودارزیابی عملکرد شرکت در زمانهای متوالی میتواند آسیبشناسی از وضعیت شرکت داشته و نتایج واقعیتری را در اختیار مدیران قرار دهد.هدف این پژوهش خودارزیابی روند تعالی شرکت در سری زمانی با تحلیل هزینه کیفیتی میباشد. روششناسی:خودارزیابی بر مبنای مدل تجمعی اراس مبتنی بر اطلاعات ترکیبی قطعی، فازی بازهای رویکردی جدید است که در این مقاله برای سنجش عملکرد کیفیتی یکی از شرکتهای سرامیک در 32 مقطع زمانی انجام شده است. در این راستا بر مبنای هزینههای کیفیت یکی از شرکتهای فعال در زمینه سرامیک، خودارزیابی با تکنیک آراس انجام گرفته است و از آنجا که تمام هزینههای کیفیت به صورت قطعی نمیباشد لذا از متغیرهای زبانی و اعداد فازی بازهای برای این متغیرها استفاده شده است. یافتهها:بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده عملکرد شرکت در دورههای 6 ماهه دوم سالهای 83 و 81 با امتیاز 0/983 و 0/935 نسبت به سایر دورهها بهتر بوده و 6 ماهه اول سال 90 و 6 ماهه دوم سال 95 بدترین عملکرد را داشته است. نتیجهگیری: عملکرد شرکت در دورههای اخیر تقریبا نزولی بوده و نتایج تحقیق با فرضیات مدل PAF تطابق دارد. شرکت با سرمایهگذاری بیشتر در هزینههای پیشگیری و ارزیابی توانسته هزینههای شکست را کاهش دهد و فروش و سود بیشتری داشته باشد. در نتیجه شرکت باید با تحلیل مسائل مالی خود به روند سرمایهگذاری قبلی خود بر هزینههای کیفیتی باز گردد.
Sheikh R, Shambayati H. Self-assessment of the Company's Excellence Trend in the Time Series by Analyzing the Quality Cost based on the ARAS Method using Definitive, Interval-Fuzzy Information (Case Study: Ceramic Industry). 3 2018; 1 (1) :29-53 URL: http://somjournal.ir/article-1-22-fa.html
شیخ رضا، شامبیاتی هانیه. خودارزیابی روند تعالی شرکت در سری زمانی با تحلیل هزینه کیفیتی بر مبنای مدل تجمعی اراس مبتنی بر اطلاعات ترکیبی قطعی، فازی بازهای (مطالعه موردی: صنعت سرامیک)
. فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1397; 1 (1) :29-53