هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات و نیز تعیین وزن و رتبهبندی آنها در آژانسهای هواپیمایی شهر بوشهر میباشد. روششناسی:ابتدا برای شناسایی معیارهای مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات، پیشینه پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس آن ساختار سلسله مراتبی مسئله پژوهش طراحی گردید. این مطالعه به لحاظ هدف، در قالب پژوهشهای کاربردی، به لحاظ شیوه اجرای پژوهش، در زمره پژوهشهای پیمایشی- تحلیلی و برحسب افق زمانی از نوع مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 20 کارشناس از 13 آژانس هواپیمایی در شهر بوشهر میباشد. از میان جامعه آماری مورد مطالعه تعداد 10 کارشناس بهعنوان نمونه آماری و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره تحلیل نسبت ارزیابی وزندهی تدریجی (SWARA)، عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات وزندهی و رتبهبندی میشوند. یافتهها:یافتههای حاصل از بهکارگیری روش SWARA، نشان داد که عوامل مرتبط با شناخت بازار و مشتری با وزن 0/36 در آژانسهای هواپیمایی در اولویت اول قرار دارد و بهعنوان یکی از اصلیترین عوامل جهت دستیابی به مزیت رقابتی و بهبود بهرهوری و سودآوری آژانسهای هواپیمایی شناخته شد. همچنین، عوامل راهبردی با وزن 0/26، عوامل فناورانه با وزن 0/17، عوامل عملیاتی با وزن 0/12 و عوامل سازمانی با وزن 0/90 رتبههای دوم تا پنجم را بدست آوردند. نتیجهگیری:نتایج بیانگر اولویت بالای عوامل مرتبط با شناخت بازار و مشتری از میان عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات در آژانسهای هواپیمایی شهر بوشهر میباشد.
Jamali G, Mohammadi M. Ranking Factors Affecting Services Supply Chain Using SWARA Technique (Case Study: Airline Agencies in Bushehr City) . 3 2018; 1 (1) :94-118 URL: http://somjournal.ir/article-1-25-fa.html
جمالی غلامرضا، محمدی معصومه. اولویتبندی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات با استفاده از تکنیک SWARA (مطالعه موردی: آژانسهای هواپیمایی شهر بوشهر)
. فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1397; 1 (1) :94-118