هدف:مهارت مکالمهای در ارتباطات تجاری از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و عوامل مختلف، مسئول ایجاد ارتباط صحیح در کسب وکار هستند. این پژوهش با هدف شناخت عوامل مؤثر در ارتباط مکالمهای مدیران فروش صورت پذیرفته است. روششناسی:مطالعهی حاضر مطالعهای توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی است. جامعهی آماری پژوهش شامل مدیران فروش شرکتهای مواد غذایی و آشامیدنی استان گیلان بوده که تعداد 90 نفر از بین 176 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابتدا با مروری بر آثار موجود، الگوی مفهومی مهارت مکالمهای طراحی گردید. سپس بهمنظور تعیین روایی محتوا، الگوی فرضی به گروه خبرگان 10 نفر ارائه شد. برای جمعآوری اطلاعات از روش نمونهگیری تصادفی و از پرسشنامهی مهارت مکالمهای مدیران در ارتباطات تجاری استفاده شده است. ابتدا پرسشنامه دارای 8 عامل و 70 شاخص بود که با نظرسنجی از گروه خبرگان، به 7 عامل و 42 شاخص اصلاح شد. سپس در اختیار صاحبان فرآیند قرار گرفت. پس از تعیین پایائی از روش آلفای کرونباخ، با استفاده از نرم افزار SPSS، 0/917 به دست آمد. یافتهها:ارائهی الگویی با 4 عامل (فردی، اجتماعی، بینا فردی و عاطفی) و 20 شاخص (شیوایی بیان، اجتناب از اهانت، مهارت در برقراری ارتباط و ...). نتیجهگیری:از یافتههای این پژوهش نتیجه گرفته میشود مهارتهای مکالمهای در ارتباطات تجاری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و داشتن شاخصهای به دست آمده میتواند در میزان فروش و موفقیت مدیران بازرگانی و فروش شرکتها مفید واقع شود.
Ezzati Larsari E, Asheghi B, Hazrati E. Determining the Effective Factors of conversational skills of managers in business Communications. 3 2018; 1 (2) :75-91 URL: http://somjournal.ir/article-1-33-fa.html
عزتی لارسری ابراهیم، عاشقی بهنام، حضرتی المیرا. تعیین عوامل مؤثر مهارت مکالمه ای مدیران در ارتباطات تجاری (مطالعه موردی مدیران فروش شرکت های مواد غذایی و آشامیدنی استان گیلان). فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1397; 1 (2) :75-91