هدف: به تازگی اهمیت بخش خدمات تحت تأثیر تحولات اقتصاد جهانی در سطح کشورهای توسعه یافته و حتی در اقتصادهای در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است که در برخی منابع علمی از آن با عنوان «اقتصاد خدمت» یاد میشود. با این حال از نقطه نظر علمی، بررسی مفاهیم اصلی خرید و تأمین، هنوز هم ریشه در زمینه تولید دارد. همچنین باوجود علاقه رو به رشد به موضوع خدمات و مدیریت زنجیره تأمین خدمت، هنوز تعریف جامع و قابل قبولی از آن ارائه نشده است. لذا هدف این پژوهش، شناسایی زنجیره تأمین خدمت بانکداری در ایران و شبیهسازی آن با بهکارگیری رویکرد مدلسازی عاملبنیان میباشد.
روش شناسی: در این مقاله مدلسازی عاملبنیان زنجیره تأمین خدمت، در پنج بانک از بخش خصوصی صنعت بانکداری ایران با سهم از بازار 4/32 درصدی و طی سالهای 1404-1396 در بستر نرمافزار Netlogo انجام شده است. آنچه که مدل انجام میدهد، پیگیری وضعیت پارامترهای مهم مرتبط با عاملهای مشتری، بانک، بانک مرکزی، سایر بانکها و شرکتهای بانکها طی سالهای مذکور میباشد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش در دو بخش شامل شبیهسازی مهمترین متغیرهای خروجی در پنج بانک بر مبنای دادههای تفکیک شده و مقایسه نتایج طی دوره زمانی مذکور و نیز، با شبیهسازی اجرای دو سناریوی ویژه گزارش شده است.
Mansouri S, Azar A. Configuration of Service Supply Chain in the Iranian Banking Industry Using an Agent- Based Framework. 3 2018; 1 (1) :1-28 URL: http://somjournal.ir/article-1-21-fa.html
منصوری سعیده، آذر عادل. پیکرهبندی زنجیره تأمین خدمت با بهکارگیری رویکرد عاملبنیان در صنعت بانکداری ایران. فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1397; 1 (1) :1-28