:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 94-118 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات با استفاده از تکنیک SWARA (مطالعه موردی: آژانس‌های هواپیمایی شهر بوشهر)
غلامرضا جمالی، معصومه محمدی
چکیده:   (539 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات و نیز تعیین وزن و رتبه‌­بندی آنها در آژانس­‌های هواپیمایی شهر بوشهر می‌­باشد.
روش‌شناسی: ابتدا برای شناسایی معیارهای مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات، پیشینه پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و بر اساس آن ساختار سلسله مراتبی مسئله پژوهش طراحی گردید. این مطالعه به لحاظ هدف، در قالب پژوهش‌­های کاربردی، به لحاظ شیوه اجرای پژوهش، در زمره پژوهش­‌های پیمایشی- تحلیلی و برحسب افق زمانی از نوع مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 20 کارشناس از 13 آژانس هواپیمایی در شهر بوشهر می­‌باشد. از میان جامعه آماری مورد مطالعه تعداد 10 کارشناس به­‌عنوان نمونه آماری و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از تکنیک­ تصمیم‌­گیری چندمعیاره تحلیل نسبت ارزیابی وزن­‌دهی تدریجی (SWARA)، عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات وزن­‌دهی و رتبه‌­بندی می­‌شوند.
یافته‌ها: یافته­‌های حاصل از به­‌کارگیری روش SWARA، نشان داد که عوامل مرتبط با شناخت بازار و مشتری با وزن 0/36 در آژانس‌­های هواپیمایی در اولویت اول قرار دارد و به‌­عنوان یکی از اصلی‌­ترین عوامل جهت دستیابی به مزیت رقابتی و بهبود بهره‌­وری و سودآوری آژانس‌­های هواپیمایی شناخته شد. همچنین، عوامل راهبردی با وزن 0/26، عوامل فناورانه با وزن 0/17، عوامل عملیاتی با وزن 0/12 و عوامل سازمانی با وزن 0/90 رتبه‌­های دوم تا پنجم را بدست آوردند.
نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر اولویت بالای عوامل مرتبط با شناخت بازار و مشتری از میان عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات در آژانس­‌های هواپیمایی شهر بوشهر می­‌باشد.   
واژه‌های کلیدی: زنجیره تأمین خدمات، روش تحلیل نسبت ارزیابی وزن‌دهی تدریجی، عوامل عملیاتی.
متن کامل [PDF 665 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۶


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها