هدف: هدف این پژوهش، تدوین الگویی برای کسب و کارهای گردشگری محلی در راستای دستیابی به نوآوری راهبردی در این حوزه میباشد. روش شناسی: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد اکتشافی انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارشناسان با سابقه بالای 10 سال شرکت توسعه گردشگری استان گیلان بودند که در ابتدا، با 23 نفر از آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمد و سپس پرسشنامههایی دربرگیرنده اطلاعات استخراجشده از مدل پژوهش در میان 141 نفر از مدیران و کارشناسان آژانسهای مسافرتی استان گیلان بهصورت تصادفی توزیع گردید. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی به روش تئوری بنیادی و دادههای حاصل از پرسشنامه نیز به روش تحلیل عاملی بوده است. بهمنظوربررسیروایی،براساسمعیارهایکرسولمقایسهایمیانمدلپارادایمیاین پژوهش بامدلهای قبلیانجامگرفت. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از نرم افزار MAXQDA10 و برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از نرم افزار SPSS21و لیزرل استفاده شد. یافتهها: در فرایند تجزیه و تحلیل مصاحبهها، 32 مفهوم اولیه در حوزه نوآوری کدگذاری باز گردید. سپس، در کدگذاری محوری براساس شباهتهای موضوعی 12 مفهوم اصلی و نهایتا 5 مقوله در قالب یک الگوی پارادایمی قرار گرفت و سپس، در مرحله پژوهش کمی مدل پس از آزمون، تأیید گردید. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان داد که ظرفیت دانش افزایی شرکتهای گردشگری از طریق مؤلفههای نوآوریهای باز ، قابلیت پویایی مبنی بر دانش، کاربرد دانش از منابع خارجی، مهارتهای اولیه و تجربه و ساختار ارتباطات و انتشار دانش، به نوآوری راهبردی منجر میگردد.
Mohammadkarimi Y, Esmaeilpour R. Strategic Innovation Model for Local Tourism Businesses (Case Study of Guilan Province). 3 2019; 1 (3) :1-21 URL: http://somjournal.ir/article-1-39-fa.html
محمدکریمی یوسف، اسماعیل پور رضا. الگوی نوآوری راهبردی برای کسب و کارهای گردشگری محلی (مطالعه موردی استان گیلان). فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1398; 1 (3) :1-21