هدف: تحقیق حاضر به دنبال بررسی استراتژیهای بازاریابی بر ارزیابی خرید آنلاین و تبیین نقش ریسک درک شده، اعتماد و قصد خرید مشتری میباشد. روششناسی: این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی- توسعهای و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر مشتریان سایت دیجی کالا در شهر رشت هستند که حداقل یک بار از این سایت خرید کردهاند. از این جامعه، نمونهای به حجم 399 نفر و به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه استاندارد حاوی 44 سؤال طراحی گردید. پایایی پرسشنامه توسط خبرگان و متخصصان در این مطالعه با ضریب آلفای کرونباخ که مقدارش بالای 0/7 شد بررسی و تائید گردید. همچنین بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیههای پژوهش از طریق آمار توصیفی و استنباطی با به کارگیری نرمافزارهای SPSS22 و Amos22 انجام گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استراتژیهای بازاریابی محصول بر ریسکهای قیمت و کیفیت محصول تأثیر معناداری دارد. استراتژیهای بازاریابی فروشگاه اینترنتی بر ریسکهای کیفیتی تأثیر معناداری دارد ولی بر ریسکهای امنیتی تأثیر ندارد. ریسکهای قیمت محصول و ریسکهای کیفیت محصول بر یکدیگر تأثیر معناداری دارند. ریسکهای کیفیت محصول و ریسکهای کیفیتی بر یکدیگر تأثیر معناداری دارند. ریسکهای قیمت و کیفیت محصول بر اعتماد مشتری به محصول تأثیر معناداری دارد. ریسکهای کیفیتی و امنیتی بر اعتماد مشتری به فروشگاه تأثیر معناداری دارد. اعتماد مشتری به محصول و فروشگاه بر قصد خرید آنلاین تأثیر معناداری ندارد و در نهایتقصد خرید آنلاین بر ارزیابی خرید آنلاین تأثیر معناداری دارد.
khodadad hoseini H, ahmadi P, Sepehri Pasand M. Investigating Marketing Strategies on Online Shopping Evaluation: Explaining the Role of Perceived Risk, Trust and Customer Purchase Intention(Case Study of DigiKala Online Store). 3 2019; 2 (1) :9-27 URL: http://somjournal.ir/article-1-52-fa.html
خداداد حسینی حمید، احمدی پرویز، سپهری پسند محمد. بررسی استراتژی های بازاریابی بر ارزیابی خرید آنلاین: تبیین نقش ریسک درک شده، اعتماد و قصد خرید مشتری(مطالعه موردی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا). فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1398; 2 (1) :9-27