:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 74-57 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی و رتبه بندی اهمیت عناصر آمیخته بازاریابی خدمات در صنعت پخش ایران
مریم دانشمند مهر ، مرتضی فرحناک صیقلانی
چکیده:   (3598 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر بررسی میزان اهمیت هر یک از عناصر آمیخته بازار یابی خدمات (8P) در صنعت پخش کشور و رتبه بندی هریک از عناصر با توجه به اهمیت و میانگین بدست آمده میباشد.
روش‌شناسی: تحقیق حاضر ازنظر طبقه بندی تحقیقات با توجه به اهداف آنها، در زمره تحقیقات با ماهیت توصیفی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق پرسنل فروش و مدیران ارشد شرکت‌های پخش سراسری بوده که طبق اطلاعات تهیه شده از انجمن پخش کشور در مجموع 1100 نفر می‌باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 162 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. در مجموع با مصاحبه و نظر خواهی با چند تن از مدیران ارشد صنعت پخش و اساتید دانشگاه برای هر یک از عناصر (8P) آیتم هایی شناسایی گردید که به طور کل تعداد 34 آیتم را تشکیل داد و در غالب یک پرسشنامه در اختیار جامعه نمونه آماری قرار گرفت. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت و هر آیتم با استفاده از فرمول شاخص های پر اهمیت صنعت امتیاز دهی گردید و با استفاده از آزمون فریدمن عناصر (8P) رتبه بندی گردید.
یافته‌ها: پیرو واکاوی داده ها میزان اهمیت عناصر آمیخته بازاریابی خدمات در صنعت پخش کشور بررسی گردید و عنصر محصول با میانگین 88/3 از نظر اهمیت رتبه اول و عنصر بهروری و کیفیت با میانگین 25/3 از نظر اهمیت در رتبه آخر قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: فعالان صنعت پخش می‌توانند با توجه به نتایج پژوهش فوق از عناصر آمیخته بازاریابی برای تعیین استراتژی های بازاریابی سازمان استفاده نموده وبا توجه به رتبه بندی انجام شده میزان اهمیت هر کدام از عناصر را در ایجاد استراتژی های خود مدنظر قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: صنعت پخش، آمیخته بازاریابی، عناصر آمیخته بازاریابی خدمات (8P)
متن کامل [PDF 1379 kb]   (2820 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
انتشار: 1398/6/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها