:: دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 19-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر عوامل موفقیت سامانه مدیریت دانش بر استفاده واقعی فناوری اطلاعات پرستاران شاغل بیمارستان‌های رشت
پرویز احمدی ، مهرعلی همتی نژاد ، زهرا صبوری ماسوله
چکیده:   (1063 مشاهده)
هدف: ارائه خدمات برتر توسط پرستاران، متأثر از دانش و تجربیاتی است که در ارائه مراقبت پرستاری از آن بهره‌­مند هستند. فناوری اطلاعات به طور گسترده برای تسهیل مدیریت این دانش در سازمان‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پژوهش با هدف شناسایی پذیرش استفاده از خدمات الکترونیکی توسط کارمندان انجام شده است و توسعه مدل موفقیت سامانۀ مدیریت دانش به وسیله مدل پذیرش فناوری اطلاعات(تم)[1] برای بررسی تأثیر کیفیت محتوای دانش و کیفیت سامانه مدیریت دانش بر استفاده واقعی فناوری اطلاعات در جهت تسهیم دانش در پرستاران بوده است.
روش­‌‌شناسی: مطالعه حاضر از تکنیک مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. برای این منظور از طریق ابزار پرسشنامه، از میان 750 پرستار بیمارستان خصوصی شهر رشت (بیمارستان آریا، گیل، فامیلی، پارس)، نمونه­‌ای متشکل از 254 پرستار، اقدام به جمع­‌آوری داده­‌ها شد.  داده­‌های جمع‌­آوری شده با استفاده از نرم‌­افزارهای SPSS و SMART PLS2 مورد پردازش قرار گرفتند.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل و برازش مدل پژوهش نشان داد که کیفیت محتوای دانش با استفاده از متغیرهای سودمندی ادراک شده و رضایت کاربر و قصد استفاده واقعی از فناوری اطلاعات رابطه مستقیم و مثبت دارد ولی کیفیت سامانه مدیریت دانش بر رضایت کاربر اثر مستقیم و معکوس دارد.
نتیجه­‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که از بین دو عامل سامانه‌­ای مدیریت دانش، عامل کیفیت محتوای دانش بر قصد استفاده کاربران از فناوری اطلاعات تأثیر دارد.

[1].TAM (Technology Acceptance Model)
واژه‌های کلیدی: کیفیت محتوای دانش، تسهیم دانش، موفقیت، مدل پذیرش فناوری اطلاعات، سامانه مدیریت دانش
متن کامل [PDF 294 kb]   (295 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت تکنولوژی و نوآوری خدمات
انتشار: 1401/1/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها