هدف:آموزش عالی طی سالیان اخیر همسو با تحولات محیطی با تغییرات زیادی روبرو بوده است. تحولاتی مانند گسترش آموزش عالی فرامرزی، گسترش رقابت بر سر منابع محدود، افزایش تعداد دانشگاهها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات آموزش عالی، باعث شده است که این مؤسسات علاوه بر توجه به رضایتمندی کارکنان و اعضای هیات علمی خود،برایشناساییانتظاراتونیازهایدانشجویانشان نیزتلاشکنندو به دنبال ارائهخدماتباکیفیتبهآنهاباشند. بنابراین ضرورت توجه به مشتری مداری و بهبود کیفیت خدمات در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، اهمیت پژوهش در این زمینه را نیز افزایش داده است.
روششناسی: در تحقیق حاضر از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. برای این منظور از طریق ابزار پرسشنامه، به دلیل آنکه سطح تحلیل در روششناسی تحقیق حاضر «گروههای آموزشی» است، از میان 43 گروه آموزشی دانشگاه گیلان (متشکل از 375 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان، 208 نفر از اعضای هیاتعلمی و 86 نفر از کارشناسان آموزش دانشگاه گیلان) اقدام به جمعآوری دادهها شد و دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS 2 مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها و نتیجهگیری:نتایج تحلیل و برازش مدل تحقیق نشان دادند که بازاریابی داخلی چه به صورت مستقیم و چه با واسطه کیفیت خدمات و رضایت شغلی کارکنان و اعضای هیات علمی، بر رضایت دانشجویان تاثیر دارد.
Akbari M, Aletaha S H, Hooshmand Chaijani M. Investigating the impact of internal marketing on student satisfaction with mediation of employees ' job satisfaction and service quality.. 3 2018; 1 (2) :1-17 URL: http://somjournal.ir/article-1-34-fa.html
اکبری محسن، آل طه سید حسن، هوشمند چایجانی میلاد. بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رضایت دانشجویان با میانجیگری رضایت شغلی کارکنان و کیفیت خدمات دانشگاه. فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1397; 1 (2) :1-17