هدف:بررسی نقش سیگمای انسانی در بهبود عملکرد سازمانهای ورزشی. روششناسی:با استفاه از جدول انتخاب نمونه مورگان، 560 نفر (380 ورزشکار و 180 عوامل اجرایی) به شکل خوشهای انتخاب و نمونههای این تحقیق را تشکیل دادند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از از تحلیل عاملی تأییدی برای برازش الگو استفاده شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگراف اسمیرونف برای تشخیص توزیع طبیعی دادهها استفاده شد. همچنین جهت تعیین ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال والیس استفاده شد. به منظور تحلیل اطلاعات در این تحقیق از نرم افزار SPSS 24بهره گرفته شد. یافتهها:تحلیل عاملی پرسشنامههای مشارکت مشتریان، چهار عامل، مشارکت کارکنان، سه عامل و عملکرد، چهار عامل را نشان داد و ضریب پایایی متغیرهای پرسشنامه از0/91 تا 0/96 متغیر بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی مناسب و تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، بین سیگمای انسانی، عملکرد، مشارکت کارکنان، مشارکت مشتری رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: لازم است سازمانهای ورزشی از روش سیگمای انسانی برای بهبود فرایند مدیریت کارکنان و مشتریان در درون سازمان استفاده کنند تا موفقیت مالی، رشد سریع تر سازمان ورزشی، مشارکت انسانی و تمرکز هزینه را در پی داشته باشد.
bagherpour P, karnia shafaroud M. The role of human sigma in improving the performance of sports organizations. 3 2019; 1 (3) :86-103 URL: http://somjournal.ir/article-1-36-fa.html
باقرپور پروین، کارنیا شفارود منصور. نقش سیگمای انسانی در بهبود عملکرد سازمان های ورزشی. فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1398; 1 (3) :86-103