هدف:برند به عنوان یکی از مهمترین داراییهای نامشهود هر سازمان است، لذا بررسی عوامل مؤثر بر توسعه برند در هر سازمانی ازجمله لیگ برتر فوتبال ایران حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به بررسی پیشرانهای مؤثر بر توسعه برند لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس ماتریس مشاوران گروه بوستون و تحلیل روابط خاکستری فازی پرداخت. روششناسی: جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئت علمی با حیطه تخصصی بازاریابی ورزشی، کارشناسان و متخصصان فعال در لیگ برتر فوتبال و همچنین مدیران عملیاتی لیگ و برخی افراد آگاه به موضوع (از جمله پژوهشگران حوزه بازاریابی و برندینگ در فوتبال) پژوهش بودند. در بخشی کیفی (18 نفر) با روش گلوله برفی و در بخش کمی با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی (نظر خبرگان) 113 نفر به عنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. در بخش کیفی دادهها بر اساس روش تئوری زمینهای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش فازی خاکستری در نرم افزار اکسل انجام گرفت. یافتهها:در بخش کیفی 187 نشان مؤثر بر توسعه برند لیگ شناسایی و سپس در کد گذاری محوری در 35 مفهوم و در مرحله کدگذاری انتخابی در 10 مقوله دسته بندی شدند. در بخش کمی با بهرهگیری از روش کمی تحلیل دادهها و روابط خاکستری فازی وضعیت راهبردی در هریک از ابعاد و مؤلفههای تقویت برند بررسی شد. نتایج نشان داد که تمامی عوامل در خانه پرسش قرار داشتند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، ضروری است مدیران و مسئولین لیگ برتر فوتبال کشور با توجه به اهمیت رسیدگی به مؤلفههای شناسایی شده و بستر سازی مناسب، زمینه تقویت برند لیگ برتر را فراهم آورند.
gholipour N, eidi H, yosefi B, amiri F. Investigating Factors Affecting the Development of Iranian Football Brand using the gray fuzzy approach and the matrix of Boston Group consultants. 3 2019; 2 (1) :67-89 URL: http://somjournal.ir/article-1-66-fa.html
قلی پور نگار، عیدی حسین، یوسفی بهرام، امیری فرزاد. تبیین پیشران های موثر بر توسعه برند فوتبال ایران با رویکرد فازی خاکستری. فصلنامه مدیریت عملیات خدمات. 1398; 2 (1) :67-89